Irrawaddy
အရွင္ရတန | ဒီဇင္ဘာ ၇၊ ၂၀၀၇
ျမန္မာႏုိင္ငံ၌ မၾကာမီက ျဖစ္ေပၚခဲ့ေသာ သံဃာေတာ္မ်ား ဦးေဆာင္သည့္ ေရႊ၀ါေရာင္ေတာ္လွန္ေရးႀကီးသည္ သမုိင္းတြင္ ရမည့္ ထူးျခားေသာျဖစ္စဥ္ႀကီး တခုျဖစ္သည္။ ဤေရႊ၀ါေရာင္ ေတာ္လွန္ေရးသည္ ျမန္မာႏုိင္ငံ၌ သံဃာေတာ္မ်ား၏ အခန္း က႑မည္မွ် အေရးပါေၾကာင္း ကမၻာႀကီးတခုလုံးကုိ မီးေမာင္းထုိးျပလုိက္ျခင္းပင္ ျဖစ္ သည္။
ျမန္မာႏုိင္ငံ ဗုဒၶဘာသာသမုိင္း တေလွ်ာက္လုံးကုိ ျပန္လွန္ေလ့လာၾကည့္ပါက ရဟန္းသံဃာတုိ႔သည္ ရွင္ဘုရင္ႏွင့္ နန္းတြင္းသူ နန္းတြင္းသားမ်ားအပါအ၀င္ ျမန္မာ့လူ႔အဖြဲ႔အစည္းတခုလုံးအေပၚ၌ ၾသဇာအလြန္ေညာင္းခဲ့ၾက သည္ကုိ ေတြ႔ရ၏။ ပေဒသရာဇ္ေခတ္၌ မင္းညီမင္းသားတုိ႔သည္ ရဟန္းသံဃာ ဘုန္းေတာ္ႀကီးမ်ားထံမွ အသိ ပညာ အတတ္ပညာ တုိ႔ကုိ ရယူခဲ့ၾကၿပီး ထုိပညာျဖင့္ပင္ တုိင္းေရးျပည္ရာတုိ႔ကုိအုပ္ခ်ဳပ္စီမံခဲ့ၾကေၾကာင္း သမုိင္း စာမ်က္ႏွာမ်ားတြင္ ေတြ႔ျမင္ၾက ရမည္ျဖစ္၏။
မင္းတုန္းမင္းႀကီး ဘုန္းႀကီးေက်ာင္းသားဘ၀ ပညာသင္ၾကားေနစဥ္ ကာလအတြင္း ငါးေျခာက္ခုိးစားသည္ကုိ ဆရာ ဘုန္းႀကီးက ေတြ႔သြားသျဖင့္ တေန႔ထီးနန္း အ႐ုိုက္အရာခံ၍ တုိင္းျပည္အုပ္ခ်ဳပ္မင္းလုပ္မည့္သူက ဤကဲ့သုိ႔ အက်င့္ပ်က္ ခုိးစားရေကာင္းလားဟုဆုိကာ မင္းသားကုိတုိင္ဖက္ေစ၍ မွတ္ေလာက္သားေလာက္ေအာင္႐ုိုက္ႏွက္ ဆုံးမခဲ့ဖူးသည္ဟု စာသင္ခန္း၌ ဆရာေျပာသျဖင့္ မွတ္သားခဲ့ရ၏။ ထုိ႔အျပင္ ရဟန္းသံဃာတုိ႔သည္ ျမန္မာ့လူ႔အဖြဲ႔ အစည္း အေပၚ မည္မွ်ၾသဇာ အရွိန္အ၀ါ ႀကီးမားခဲ့ေၾကာင္း အျခားထူးျခားျဖစ္စဥ္မ်ားကုိလည္း မ်ားစြာေတြ႔ခဲ့ရဖူးပါ ၏။ ယေန႔အခ်ိန္၌ပင္လွ်င္ ေက်းလက္ ေတာရြာတခ်ဳိ႕တြင္ ဘုန္းႀကီးေျပာလွ်င္ မီးေသတုန္းရွိ၏။
မၾကာေတာ့ေသာကာလတြင္ ဤအစဥ္အလာသည္ ေပ်ာက္ကြယ္ေတာ့မည့္အေျခ ဆုိက္ေရာက္ေတာ့မည္။ ယခုပင္ အစပုိင္းကုိ ေတြ႔ျမင္ေနရၿပီျဖစ္သည္။
အထက္တြင္ ဆုိခဲ့သည့္အတုိင္း ရဟန္းသံဃာတုိ႔သည္ ျမန္မာ့လူ႔အဖြဲ႔အစည္းႏွင့္ ျမန္မာတုိ႔၏ ေန႔စဥ္လူေနမႈဘ၀၌ ၾသဇာ သက္ေရာက္မႈ အလြန္တရာႀကီးမားေသာေၾကာင့္ စက္တင္ဘာလ သံဃာေတာ္မ်ား ဦးေဆာင္ေသာ ေရႊ၀ါေရာင္ေတာ္လွန္ ေရးမွ အစျပဳသည့္ လူထုအုံႂကြမႈႀကီးသည္ ျမန္မာစစ္ဗုိလ္ခ်ဳပ္ႀကီးမ်ားကုိ အသိတရား ျဖစ္ေပၚလာေစၿပီး တုိင္းျပည္အတြင္း အေမွာင္ဖုံးလႊမ္းေသာ ႏုိင္ငံေရးစနစ္တခုမွ အလင္းမ်ားကုိေပးေဆာင္မည့္ ႏုိင္ငံေရးစနစ္သစ္တခုသုိ႔ တြန္းပုိ႔ေပးႏုိင္လိမ့္ မည္ဟု လူတုိင္းကေမွ်ာ္လင့္ခဲ့ရသည္။
ဘုရားသားေတာ္ဟု လူ႔အဖြဲ႔အစည္းတခုလုံးက လက္ခံထားၾကေသာ ရဟန္းသံဃာေတာ္မ်ားကုိ ဤကဲ့သုိ႔ ရက္ရက္ စက္စက္ လူမဆန္စြာ လက္နက္ျဖင့္အၾကမ္းဖက္ အေရးယူႏွိမ္နင္းလိမ့္မည္ဟု မည္သူမွ်ေမွ်ာ္လင့္ မထားခဲ့ၾက။ သုိ႔ေသာ္ အေျခ အေနကား ထင္သလုိျဖစ္မလာ။ ရဟန္းသံဃာတုိ႔ေၾကာင့္ ၎တုိ႔၏ ပ႑ဳကမၺလာ ေက်ာက္ဖ်ာႀကီး လႈပ္ရွားရသည္ဟုဆုိကာ အာဏာ႐ူးစစ္ဗုိလ္ခ်ဳပ္ႀကီးမ်ားသည္ ဘုရားသားေတာ္ဆုိသည္ကုိ အေလးမမူေတာ့ဘဲ သံဃာေတာ္မ်ားကုိ အၿငိဳးႀကီးစြာ ပစ္ခတ္ ႏွိမ္နင္းၾကေတာ့၏။ ယခုအခ်ိန္အထိ သံဃာေတာ္ မ်ားကုိ အမဲလုိက္သလုိ လုိက္ေနၾက၏။
ျမန္မာႏုိင္ငံတ၀န္းလုံးရွိ ၅ သိန္း ခန္႔ အေရအတြက္ရွိေသာ သံဃာထုတရပ္လုံးကုိ ကုိယ္စားျပဳပါသည္ဆုိသည့္ ႏုိင္ငံေတာ္ သံဃမဟာနာယကအဖြဲ႔သည္ စစ္သားမ်ား၊ ရဲမ်ားႏွင့္ လုံထိန္းမ်ားက သံဃာေတာ္မ်ားအား အမဲလုိက္ေနျခင္းကုိ ေဟာလိ၀ုဒ္ ႐ုပ္ရွင္ကားႀကီး ထုိင္ၾကည့္ေနၾကသည့္ပမာ ဘာမွေျပာဆုိဟန္႔တားျခင္းမျပဳၾကဘဲ တုဏွိဘာေ၀ ဆိတ္ဆိတ္ေနျခင္းျဖင့္ ေထာမနာျပဳအားေပးေနၾက၏။ ဤတြင္ ႏုိင္ငံေတာ္သံဃမဟာနာယက အဖြဲ႔၏ အခန္းက႑ကုိ ဆန္းစစ္ၾကည့္ရန္ လုိအပ္လာေတာ့၏။
ျမန္မာႏုိင္ငံတြင္ သုဓမၼာဂုိဏ္း၊ ေရႊက်င္ဂုိဏ္း စသည္အားျဖင့္ သံဃာ့ဂုိဏ္္းႀကီး ကုိးဂုိဏ္းရွိ၏။ ကုိးဂုိဏ္းစလုံး ၏အမည္ မ်ားကုိ ဤေနရာ၌ မလုိအပ္၍ ထုတ္ေျပာမေနေတာ့ပါ။
၁၉၈၀ ခုႏွစ္၌ ယခုလက္ရွိ စစ္ဗုိလ္ခ်ဳပ္ႀကီးမ်ား၏ ဖခင္ႀကီး ေတာ္လွန္ေရးေကာင္စီလက္ထက္တြင္ သာသနာ သန္႔ရွင္းေရး ျပဳလုပ္၍ ဂိုဏ္းေပါင္းစုံ သံဃာ့ညီညြတ္မႈ အထိမ္းအမွတ္အျဖစ္ ႏုိင္ငံေတာ္သံဃမဟာနာယက အဖြဲ႔ႀကီး ေပၚေပါက္လာခဲ့၏။ ဂုိဏ္းေပါင္းစုံသံဃာ့ညီညြတ္မႈဟု အမည္ခံထားၿပီး ႏုိင္ငံေတာ္သံဃမဟာနာယက အဖဲြ႔၏ ထိပ္ပုိင္း ဆရာေတာ္ႀကီးတခ်ဳိ႕ ကုိယ္တုိင္ ဂုိဏ္းေပါင္းစုံ သံဃာ့ ညီညြတ္မႈ၏ အႏွစ္သာရကုိ ခ်ဳိးေဖာက္ ေနၾက၏။
သာဓကတခုကုိ တင္ျပပါမည္။ စာေရးသူ ရန္ကုန္တြင္ ေနစဥ္ကျဖစ္၏။ ၁၉၉၃-၉၄ ၀န္းက်င္ကျဖစ္၏။ ကထိန္ ကာလတြင္ အထက္တန္းေက်ာင္းတေက်ာင္းမွ ပင့္ေသာေၾကာင့္ ထုိေက်ာင္းသုိ႔စာေရးသူလည္းႂကြရ၏။ ဆြမ္းစား ေနစဥ္အတြင္း ဆရာမ တေယာက္က ဆရာေတာ္ႀကီးကုိ ေလွ်ာက္သျဖင့္ စာေရးသူၾကားခဲ့ရျခင္းျဖစ္၏။ ထုိဆရာမ ၏ အေျပာအရ ယခင္ႏွစ္မ်ားက သူတုိ႔၏ေက်ာင္းကထိန္ပြဲသုိ႔ ကမၻာေအးမွ ႏုိင္ငံေတာ္သံဃမဟာနာယက ဆရာေတာ္ႀကီးမ်ားကုိ ပင့္ေလ့ရွိသည္ဟုဆုိ၏။
ထုိစဥ္က ကမၻာေအးမွဆရာေတာ္ႀကီးမ်ားသည္ ငါးပါးထဲ ႂကြလာ သည္ျဖစ္ပါလ်ွက္ တ၀ုိင္းတည္းအတူ ဆြမ္းမဘုန္းေပး ၾကဘဲ ဂုိဏ္းမတူေသာေၾကာင့္ သံဃာငါးပါးကုိ ဆြမ္း ၂ ၀ုိင္းစာခြဲ၍ ျပင္ေပးခဲ့ရသည္ဆုိ၏။ ဤျဖစ္စဥ္ကုိၾကည့္လွ်င္ သူတုိ႔ ေျပာေနသည့္ ဂုိဏ္းေပါင္းစုံ သံဃာ့ညီညြတ္မႈ ဆုိသည္မွာ အမည္ခံမွ်သာျဖစ္ၿပီး အႏွစ္သာရကုိ သူတို႔ထိပ္ပုိင္းေခါင္းေဆာင္ မ်ားကုိယ္တုိင္ တန္ဖိုးမထား ျဖစ္ေနၾကျခင္း ပင္ ျဖစ္၏။
ျမန္မာႏုိင္ငံ သာသနာသမုိင္းကို ေလ့လာၾကည့္လွ်င္ ႏုိင္ငံေတာ္သံဃမဟာနာယက မတုိင္မီကာလမ်ားက သာသနာ၌ ျပႆနာယခုေလာက္ မ်ားမ်ားစားစား ရွိခဲ့သည္ဟုမေတြ႔မိမၾကားမိပါ။ ႏုိင္ငံေတာ္သံဃမဟာနာယက အဖဲြ႔ ေပၚလာၿပီးမွ သာသနာ၌ ျပႆနာေပါင္းစုံ ေပၚေပါက္လာသည္ကုိေတြ႔ရ၏။ ရဟန္းသံဃာအခ်င္းခ်င္း ေက်ာင္းလုသည့္အမႈသည္ မၾကားခ်င္ဆုံးေသာအမႈျဖစ္၏။ ဤကဲ့သုိ႔အမႈျဖစ္လာသည့္အခါ အႏုိင္အ႐ႈံးကုိ သံဃနာယကအဖြဲ႔က အဆုံးအျဖတ္ေပးရ သည္ျဖစ္၍ အမႈသည္တုိ႔က အမႈႏုိင္ရန္အတြက္ သံဃနာယကအဖဲြ႔ကုိ အမ်ဳိးမ်ဳိးလာဘ္ထုိးၾက၏။
ေက်ာင္းအမႈ ျဖစ္လာလွ်င္ “ဘုန္းႀကီးအမႈရြာပတ္” ဆုိသလုိ သံဃနာယကအဖြဲ႔အား လာဘ္ထုိးရန္ ေငြေၾကးမ်ား ကုိ ဒါယကာမ်ားထံမွယူၾကရသည္ျဖစ္ရာ ဒါယကာတုိ႔ကလည္း “ငါတုိ႔ဘုန္းႀကီးႏုိင္ လွ်င္ ၿပီးေရာ”ဆုိကာ ဘုန္းႀကီး လုိသမွ်ေငြကုိ ထုတ္ေပးၾက၏။ မရွိရွိသည့္နည္းျဖင့္ ရွာႀကံစုေဆာင္းကာ ဖန္တီး ေပးၾက၏။ ဒါယကာတုိ႔သည္လည္း ေငြေသာက္ေသာက္လဲ ကုန္ၾကေလ၏။ သိန္းေပါင္းရာေထာင္ခ်ီ၍ ကုန္ၾက၏။ ဤေငြေၾကးတုိ႔သည္ကား သံဃနာယကအဖဲြ႔ကုိ လာဘ္ထုိးရန္ အတြက္ျဖစ္၏။ ယင္းသည္ ေက်ာင္းလုသည့္ အမႈကုိ နမူနာမွ် ေဖာ္ျပျခင္းျဖစ္ ပါ၏။ ထို႔အျပင္ တျခားေသာအမႈတုိ႔လည္း မ်ားစြာရွိေသး၏။ အမႈႏုိင္ရန္အတြက္ သံဃနာယကအဖဲြ႔ကုိ ထုိနည္းတူ ပင္ လာဘ္ထုိးၾကရ၏။
ယခု နအဖ အစုိးရလက္ထက္တြင္ သံဃာ့အဖြဲ႔အစည္းအတြင္း အက်င့္ပ်က္ခ်စားမႈ ပုိမ်ားလာ၏။ အေၾကာင္းမွာ နအဖ အစုိးရသည္ႏုိင္ငံေရးအျမတ္ထုတ္သည့္အေနျဖင့္ သံဃာေတာ္မ်ားအား မဟုတ္ကဟုတ္က ဘြဲ႔တံဆိပ္ေတြ လုပ္ႀကံေပးေန ေသာေၾကာင့္ျဖစ္၏။ ဤအခါဘြဲ႔တံဆိပ္လုိခ်င္ၾကေသာပုဂိၢဳလ္တုိ႔သည္ သံဃနာယကအဖြဲ႔ကုိ လာဘ္ ထုိးၾကရျပန္၏။ အာဏာ ပုိင္တုိ႔ကုိလာဘ္ထုိးၾကရျပန္၏။ တခ်ဳိ႕ေသာ မဟာေထရ္ႀကီးမ်ားသည္ သံဃ မဟာနာယကအဖဲြ႔၌ ေနရာရလုိ၍ အာဏာပုိင္ တုိ႔ကုိ မ်က္ႏွာခ်ဳိေသြးကာ အာဏာပုိင္မ်ားအႀကိဳက္ လုိက္လုပ္ ေပးၾက၏။
လြတ္လပ္ေရးေန႔တုိင္းတြင္ ဘြဲ႔တံဆိပ္ရဆရာေတာ္မ်ား၏ အမည္စာရင္းကုိေၾကညာေလ့ရွိရာ လာမည့္ လြတ္လပ္ေရး ေန႔၌ မည္သည့္သံဃာ့စြမ္းအားရွင္တုိ႔က ဘြဲ႔တံဆိပ္ရၾကမည္ကုိ ေစာင့္ၾကည့္ၾကရမည္ျဖစ္၏။ သုိ႔ျဖစ္ရာ မူလကသန္႔ရွင္းစင္ၾကယ္ ခဲ့ေသာ ျမန္မာ့သံဃာ့အဖြဲ႔အစည္းသည္ ႏုိင္ငံေတာ္သံဃမဟာနာယကအဖဲြ႔ ေပၚေပါက္လာၿပီးသည့္ေနာက္ပုိင္းတြင္ ဆုိခဲ့ပါ အက်င့္ပ်က္ခ်စားမႈမ်ား သံဃာေတာ္မ်ားအတြင္း စိမ့္၀င္ေရာက္ရွိ လာေလေတာ့၏။
သံဃနာယကအဖြဲ႔ ဆရာေတာ္အားလုံး အက်င့္ပ်က္သည္ဟု မဆုိလုိပါ။ တခ်ဳိ႕ သီလ၀ႏၲ၊ ပညာ၀ႏၲ၊ ဂုဏ၀ႏၲ ျဖစ္ၾကေသာ ဆရာေတာ္ႀကီးတုိ႔လည္း မ်ားစြာရွိၾကပါသည္။ သုိ႔ရာတြင္ “ငါးခုံးမတေကာင္ေၾကာင့္ တေလွလုံးပုပ္” ဟူေသာ ဆုိစကား အတုိင္း ငါးခုံးမတည္းဟူေသာ အက်င့္ပ်က္ အလဇၨီတုိ႔ တဦးမကရွိေနေသာ သံဃနာယကအဖြဲ႔ သည္ မည္ကဲ့သုိ႔ ဂုဏ္သိကၡာ ရွိေသာ အဖြဲ႔အစည္းတခု ျဖစ္ႏုိင္ပါမည္နည္း။
၁၉၉၀ ခုႏွစ္ စစ္အစုိးရကုိ ပတၲနိကၠဳဇၨန ကံေဆာင္သပိတ္ေမွာက္ၾကသည့္ ဆရာေတာ္သံဃာေတာ္မ်ားကုိ စစ္အစုိးရက မတရားဖမ္းဆီးေထာင္ခ်မႈျပဳခဲ့စဥ္က သံဃမဟာနာယကအဖြဲ႔သည္ ထုိဖမ္းဆီးခံ သံဃာေတာ္မ်ားကုိ ဘာမွကာကြယ္ ေစာင့္ေရွာက္ေပးခဲ့ျခင္း မရွိခဲ့ပါ။
ယခုစက္တင္ဘာ အေရးအခင္းျဖစ္ေတာ့လည္း ၀ိနည္းသိကၡာပုဒ္ႏွင့္အညီ သမဏသာ႐ုပၸအျပည့္ျဖင့္ ေမတၲာပုိ႔ စီတန္းႂကြခ်ီ ေနၾကေသာ သံဃာေတာ္မ်ားကုိ အၾကမ္းဖက္ ပစ္ခတ္ႏွိမ္နင္းေနသည္ကုိ ျမင္ေနသိေနပါလ်က္ “မလုပ္ၾကပါႏွင့္”ဟု ေျပာဆုိတားဆီးမႈျပဳလုပ္ေဖာ္ပင္ မရွိျဖစ္ေနေလ၏။ ပုိ၍ဆုိးသည္မွာ မၾကာခင္ကသကၤန္းကၽြန္း မဂၢင္ေက်ာင္းကုိ ႏုိင္ထက္ စီးနင္း အဓမၼခ်ိပ္ပိတ္လုိက္ေသာကိစၥတြင္ ဓမၼလမ္းေၾကာင္းျဖင့္ တားဆီးေပးလွ်င္ ရႏုိင္ပါလ်က္ ဘာမွတားဆီး ကာကြယ္မႈ မျပဳလုပ္ျခင္းပင္ျဖစ္၏။
သုိ႔ျဖစ္၍ “ဘယ္မလဲ သံဃမဟာနာယက၊ သံဃမဟာနာယက ဘယ္လဲ” ဟု လူတုိင္း ရွင္တုိင္းက ေနရာတုိင္း၌ ေမးေနၾက ၏။ စာေရးသူ တဦးတည္း၏ အျမင္ကုိေျပာရေသာ္ ႏုိင္ငံေတာ္သံဃမဟာနာယကအဖြဲ႔သည္ ယခုအခါ၌ ဆက္လက္ တည္ရွိရန္ပင္ မသင့္ေတာ့ဟု ေျပာခ်င္ပါ၏။