Mizzima
မင္းလြင္ (ရွမ္းျပည္)
ေအာက္တုိဘာလ ၂၅ ရက္၊ ၂၀၀၇ ခုႏွစ္
ႏွစ္စဥ္ႏွစ္တုိင္း သီတင္းကၽြတ္လဆန္း ၁ ရက္ေန႔မွ စတင္၍ အင္းေလး ေဖာင္ေတာ္ဦး ဘုရားသည္ ကိန္းဝပ္ စံပယ္ေတာ္မူရာ ေက်ာင္းေတာ္မွ ေဒသစာရီ ႂကြခ်ီေတာ္မူရာ ေညာင္ေ႐ႊသုိ႔ သီတင္းကၽြတ္လဆန္း ၇ ရက္ေန႔တြင္ ဆုိက္ေရာက္သည္။ ဤသည္ကို အေၾကာင္းျပဳ၍ ေညာင္ေ႐ႊ ပြဲေတာ္ဟူ၍ ရွမ္းျပည္တလႊား ထင္ရွား ေက်ာ္ၾကားေလသည္။ ႐ုပ္ပြားေတာ္ ငါးဆူကို ကရဝိတ္ ေဖာင္ေတာ္ေပၚတြင္ တင္ေဆာင္လာၿပီး ေညာင္ေ႐ႊ၊ နမ့္ကပ္ေခ်ာင္းေပၚရွိ ျပႆဒ္ေဆာင္သုိ႔ ပထမဦးစြာ ပင့္ေဆာင္သည္။ ထုိမွတဆင့္ ပန္းရထားလွည္းျဖင့္ ပရိသတ္မ်ားက ေညာင္ေ႐ႊ၊ ေဒသစာရီ ေက်ာင္းေတာ္အထိ ပင့္ေဆာင္ ပုိ႔ေဆာင္ၾကသည္။
႐ုပ္ပြားေတာ္မ်ား ေက်ာင္းေတာ္ေပၚသုိ႔ ေရာက္ရွိေသာအခါ ဆရာေတာ္ သံဃာေတာ္မ်ားက လူထု ပရိသတ္မ်ားကို တရား နာၾကားေတာ္မူေလသည္။ ထို႔ေနာက္တြင္ အနယ္နယ္ အရပ္ရပ္မွ လာေရာက္ၾကကုန္ေသာ ဘုရားဖူး ျပည္သူမ်ားက ႐ုပ္ပြားေတာ္မ်ားကုိ ၾကည္ၫိဳသဒၵါ ပြားျခင္း၊ ေရႊသကၤန္း ကပ္လႉျခင္း၊ သစ္သီး၊ ေရခ်မ္း၊ ဆီမီးႏွင့္ ပန္းမ်ားျဖင့္ ပူေဇာ္ျခင္းမ်ား ျပဳလုပ္ၾကေလသည္။
ယင္းဓေလ့ ထံုးစံ ပြဲေတာ္ကို ပေဒသရာဇ္ ရွမ္းေစာ္ဘြားမ်ားက က်င္းပ ပူေဇာ္ခဲ့ၾကရာ ေညာင္ေရႊေစာ္ဘြား စဝ္ေရႊသုိက္ လက္ထက္အထိ ျဖစ္သည္။ ဘာသာေရးကို ႐ိုေသ ကိုင္း႐ိႈင္းသည့္ အေနျဖင့္ ေစာ္ဘြား မိသားစုမ်ားပင္လွ်င္ သာမန္ ျပည္သူလူထုမ်ားႏွင့္ တန္းတူရည္တူ ပါဝင္ ဆင္ႏႊဲခဲ့ၾကေသာ္လည္း မဆလ လက္ထက္မွစ၍ ယခု နဝတ (ဝါ) နအဖ လက္ထက္ထိ တမူ ထူးျခား ေျပာင္းလဲသြားသည္။ မဆလ လက္ထက္တြင္ ျပည္နယ္ ေကာင္စီလူႀကီးမ်ား ကိုယ္တုိင္ ေညာင္ေ႐ႊပြဲေတာ္သို႔ အခြင့္ထူးခံ လူတန္းစားမ်ားသဖြယ္ ခ်ီတက္လာၿပီး ဘုရားႏွင့္တန္းတူ ဖူးေမွ်ာ္ခံလုိခ်င္စိတ္ ဝင္ခဲ့သည္။
နအဖ ဗိုလ္သန္းေ႐ႊ လက္ထက္တြင္ေတာ့ ဖ်က္မရသည့္ သမိုင္းတရပ္ အေနျဖင့္ အမည္းစက္ တြင္သြားခဲ့ပါသည္။ ဘုရားကေတာင္ ဗိုလ္သန္းေ႐ႊအတြက္ ရပ္တန္႔ ေစာင့္ဆိုင္း ေပးခဲ့ရသည္။ တရားနာၾကား ေပးရမည့္ ေ႐ႊက်င္ သာသနာပုိင္ ဆရာေတာ္ႀကီးႏွင့္တကြ သံဃာေတာ္မ်ား ေန႔ဆြမ္း ငတ္ခဲ့ရသည္။ ေဒၚႀကိဳင္ႀကိဳင္ႏွင့္ ေဒၚျမျမစန္းတို႔ လုိက္နာ ေစာင့္ထိန္းရမည့္ အစဥ္အလာကို ဖ်က္ဆီးခဲ့သည္။ ဤသည္က အခ်ိန္ကာလမွာ ၁၉၉၈ ခုႏွစ္၊ သီတင္းကၽြတ္လဆန္း ၇ ရက္ျဖစ္သည္။
ေဖာင္ေတာ္ဦး ႐ုပ္ပြားေတာ္မ်ားသည္ ေဖာင္ေတာ္ဆိပ္မွ ကိန္းဝပ္ စံပယ္ေတာ္မူမည့္ ေဒသစာရီ ေက်ာင္းေတာ္ဆီသုိ႔ ပန္းရထားလွည္းျဖင့္ ႂကြခ်ီေနသည္။ လူထု ပရိတ္သတ္ႀကီးမွာ မ်ားျပားလွသျဖင့္ လမ္းေဘး ဝဲယာဘက္တုိင္း ျပည့္လွ်ံေနသည္။ ေဒသစာရီ ေက်ာင္းေတာ္ေပၚတြင္ ေရႊက်င္ သာသနာပုိင္ ျဖစ္ေသာ ေညာင္ေရႊကန္ႀကီး ေက်ာင္းဆရာေတာ္ ဘဒၵႏၲဝိမလႏွင့္ ပင့္ဖိတ္ထားေသာ သံဃာေတာ္ အရွင္ျမတ္တုိ႔က တရားေဟာရန္ အဆင္သင့္ ျဖစ္ေနၾကသည္။ အခ်ိန္မွာ နံနက္ ၁ဝ နာရီသာ ရွိေသးတာေၾကာင့္ တရားနာၾကားၿပီးမွ ဆြမ္းဘုန္းေပးၾကမည္ ျဖစ္သည္။
ထုိစဥ္က အေရွ့ပိုင္းတုိင္း စစ္တုိင္းမႉး ဗိုလ္ခ်ဳပ္ေမာင္ဘိုမွ ဦးေဆာင္၍ ႂကြခ်ီလာေသာ ႐ုပ္ပြားေတာ္ပါ ပန္းရထားသည္ ေဒသစာရီ ေက်ာင္းေတာ္ ဧရိယာထဲသုိ႔ ဝင္စျပဳေနေလၿပီ။ ထုိအခ်ိန္မွာပင္ ဆက္သြယ္ေရး တပ္မႉးမွ ဗိုလ္ခ်ဳပ္ ေမာင္ဘုိထံ ကပ်ာကယာ သတင္း ေပးပုိ႔ေနသည္။ ဟဲဟုိးေလဆိပ္မွ ႏိုင္ငံေတာ္ အႀကီးအကဲမ်ား ထြက္ခြာ လာေနေၾကာင္း၊ မိနစ္ပိုင္းအတြင္း ေညာင္ေ႐ႊကို ေရာက္ရွိမည္ ျဖစ္ေၾကာင္း၊ ဘုရား ႐ုပ္ပြားေတာ္မ်ားကို သူတုိ႔ကိုယ္တိုင္ ေက်ာင္းေတာ္ေပၚသုိ႔ ပင့္ေဆာင္မည္ ျဖစ္ေသာေၾကာင့္ ေစာင့္ဆိုင္းထားရမည္ ျဖစ္ေၾကာင္း၊ သတင္း ေပးပို႔လာပါသည္။
ပြဲတုိင္းတြင္ ပါေလရာ ျဖစ္ေသာ အျဖဴ၊ အစိမ္း ဝတ္စံုပိုင္ရွင္ ႀကံ့ဖြတ္မ်ား ဗ်ာမ်ားသြားသည္။ ခ်က္ခ်င္း ဆိုသလို ဘုရားေက်ာင္း တံခါးေပါက္ထိပ္မွ ေန၍ ပန္းရထားလွည္းကို ပိတ္ဆို႔ ထားလုိက္သည္။ ေခါင္းေဆာင္ ျဖစ္သူမွာ ျပည္နယ္ႀကံ့ဖြတ္ အတြင္းေရးမႉး ဦးဉာဏ္လင္း (ေ႐ႊက်ားပ်ံ - ေဆးလိပ္ခံု) ျဖစ္သည္။ ပံုစံ အေနအထားမွာ ပန္းရထားလွည္း ေရွ့တုိးလာပါက အမဲဖ်က္သလို ဖ်က္သတ္မည့္ သေဘာရွိသည္။ ထုိအခ်ိန္မွာပင္ အေနာက္ေျမာက္ အရပ္ဆီမွ ဖုတ္သြင္းထားေသာ ရဟတ္ယာဥ္ ႏွစ္စီး ေပၚလာသည္။
ဖုတ္သြင္း ရဟတ္ယာဥ္မ်ား ေဖာ္ေတာ္ဆိပ္တြင္ ဆင္းသက္မည္ ျဖစ္ေသာေၾကာင့္ ႀကိဳဆိုၾကရန္ ဗိုလ္ခ်ဳပ္ ေမာင္ဘို ကိုယ္တုိင္ ေဆာ္ၾသေနသည္။ အင္း႐ုိးရာ ေလွေလွာ္ ယိမ္းအဖြဲ႔မ်ား၊ ဆြမ္းပို႔ ယိမ္းအက အဖြဲ႔မ်ား၊ ခ်က္ခ်င္း နမ့္ကပ္ေခ်ာင္းထဲ ဆင္း၍ ေနရာ ယူၾကရသည္။ ေလွေပၚတြင္ ဖ်ာမ်ားခင္းေနဆဲ ဆင္းသက္လာေသာ ရဟတ္ယာဥ္ အရွိန္ေၾကာင့္ ဖ်ာမ်ား ေလထဲသုိ႔ ပလူပ်ံသြားသည္။ ကရဝိက္ ေဖာင္ေတာ္ေပၚရွိ ထီးေတာ္ႏွင့္ သာသနာ့ အလံေတာ္မ်ား လြင့္စင္ ထြက္ကုန္ၾကရသည္။ ျမင္ရေသာ ျမင္ကြင္းမွာ ေအာ့ႏွလံုးနာစရာ ျဖစ္ေနသည္။ ဖ႐ုိဖရဲ ႏုိင္လြန္းသည္။ ျပာယာ ခတ္လြန္းသည္။
ပထမဦးဆံုး ရဟတ္ယာဥ္ေပၚမွ မ်က္ႏွာ သုန္သုန္မႈန္မႈန္ျဖင့္ ဗိုလ္သန္းေရႊ ဆင္းသက္လာသည္။ သူ႔ေနာက္တြင္မူ ေဒၚႀကိဳင္ႀကိဳင္ ျဖစ္သည္။ ဒုတိယ ရဟတ္ယာဥ္ေပၚမွ ပထမဦးဆံုး ဆင္းသက္လာသူက ဗိုလ္ေမာင္ေအး ျဖစ္သည္။ အရပ္ျမင့္မားၿပီး ႐ုတ္တရက္ေၾကာင့္ ရဟတ္ယာဥ္ ေဘာင္ႏွင့္ ဦးေခါင္း တုိက္မိသြားၿပီး ဦးထုပ္လည္း ျပဳတ္က်လုဆဲဆဲ ျဖစ္သြားသည္။ သတိဆြဲ အေလးျပဳေနေသာ ဗိုလ္ခ်ဳပ္ေမာင္ဘို ျပန္လည္ အေလးမျပဳဘဲ ရွိေနရာ ဗိုလ္ခ်ဳပ္ ေမာင္ဘိုခမ်ာ ေတာင့္ေတာင့္ႀကီး အေလးျပဳ ေနရရွာသည္။ ဇနီးျဖစ္သူ ေဒၚျမျမစန္းက အလုိက္သင့္ ေယာဂီပုဝါေလး ထုတ္ေပးေတာ့မွ သင္ခန္းစာ ေပးျခင္းကို အဆံုးသတ္လုိက္သည္။
ဘုရားပန္း ရထားလွည္းကို ပိတ္ဆုိ႔ထားသည့္ ဦးဉာဏ္လင္း ဦးေဆာင္ေသာ ႀကံ့ဖြတ္မ်ား ဂုိဏ္းခ်ဳပ္ နာယက ဗိုလ္သန္းေရႊ ကို ျမင္ေသာအခါ လက္အုပ္ခ်ီ၍ ကပ်ာကယာ ႀကိဳဆိုၾကသည္။ (ဘုရားကို လက္အုပ္ခ်ီျခင္း မရွိခဲ့ပါ)။ ေဒသစာရီ ေက်ာင္းဝထိပ္မွ ေန၍ စစ္ဗိုလ္ခ်ဳပ္မ်ား ကိုယ္တုိင္ ပန္းရထားႀကိဳးကို ဆြဲၿပီး ဦးေဆာင္သြားၾကသည္။ ပုခံုးထက္တြင္ ေရႊၾကယ္ပြင့္ႏွင့္အတူ လုိက္ဖက္ျခင္း မရွိေသာ ေယာဂီပုဝါ၊ လက္ကသာ ပန္းရထားႀကိဳးကို ဆြဲေနၾကေသာ္လည္း ခါးတြင္ လူသတ္ ေသနတ္မ်ား ခ်ိတ္ဆြဲထားသည္။ ေရွ့ဆံုး ဝဲဘက္မွ ဗိုလ္သန္းေရႊႏွင့္ ေဒၚႀကိဳင္ႀကိဳင္၊ ယာဘက္တြင္ ဗိုလ္ေမာင္ေအးႏွင့္ ေဒၚျမျမစန္း၊ ထုိသူတို႔ ေနာက္တြင္ ဗိုလ္သိန္းဝင္း (ေလ) ႏွင့္ ဗိုလ္စိုးသိန္း (ေရ)၊ ထုိသူတို႔ ေနာက္တြင္မူကား အျခားေသာ တပ္နယ္မႉးမ်ားႏွင့္ ႀကံ့ဖြတ္မ်ား ျဖစ္သည္။
ေက်ာင္းေတာ္ေပၚတြင္ တရားနာၾကားေတာ့ အခ်ိန္ကား ေန႔လည္ ၁၁ နာရီေက်ာ္ေနၿပီ။ ငါးပါးသီလ တရား ေပးၿပီးေသာအခါ ေန႔လည္ မြန္းတည့္ေနၿပီ။ ဆရာေတာ္ သံဃာေတာ္ အားလံုး ေန႔ဆြမ္း ဘုန္းေပးဖုိ႔ရန္ ေနမြန္း တည့္သြားေလၿပီ။ ဆြမ္းပြဲမ်ား ျပင္ဆင္ ေပးေနေသာ အင္းလူငယ္ အဖြဲ႔မ်ား၏ မ်က္ႏွာမွာ ေဒါသ ခက္ထန္ေနသည္။ ပို၍ အက်ည္းတန္ ျမင္ကြင္းမွာ ပလႅင္ထက္တြင္ ကိန္းဝပ္ စံပယ္ေနေသာ ႐ုပ္ပြားေတာ္မ်ားကို ေဂါပက လူႀကီးအခ်ဳိ့က ပင့္ေဆာင္ကာ ေဒၚႀကိဳင္ႀကိဳင္ (သထံု - ပအိုဝ့္ အမ်ဳိးသမီး) ႏွင့္ ေဒၚျမျမစန္း (နမ့္ခမ္း -ပေလာင္ အမ်ဳိးသမီး) တုိ႔ ရွိရာသုိ႔ ယူေဆာင္သြားသည္။ ရာဇဝင္ အဆက္ဆက္၌ အမ်ဳိးသမီးမ်ား ဘုရား ႐ုပ္ပြားေတာ္ကို ေ႐ႊမခ်ရဟု တားျမစ္ခဲ့ေသာ ကန္႔သတ္ခ်က္သည္ ယခုေတာ့ ခ်ဳိးေဖာက္ ခံလုိက္ရသည္။ ႐ုပ္ပြားေတာ္ကို ေရႊခ်သည္။ ဆံပင္ႏွင့္ ပြတ္သည္။ လက္ျဖင့္ ပြတ္သတ္ကာ အမည္မသိ ဂါထာမ်ား ႐ြတ္ဖတ္ ေနၾကသည္။ ျမင္ေနၾကရသူ အေပါင္း မ်က္ရည္မိုး ရြာသြန္းခဲ့ရရွာသည္။ ၾကားရသူ အေပါင္း ေဒါသမုန္တိုင္း ထန္ခဲ့ၾကရရွာသည္။
(ယင္းအျဖစ္အပ်က္ေၾကာင့္ ကၽြႏု္ပ္ႏွင့္ ရင္းႏွီးေသာ ရွမ္းျပည္ ႏိုင္ငံေရး သမားေဟာင္း ဆရာ-ဦးခ်စ္ဦး (ရြာႀကီးေတာင္) ႏွင့္ ဆရာ ဦးတင္ဦး (နႏၵဝန္ရပ္-ေညာင္ေရႊ) တုိ႔သည္ ေသလြန္သည္အထိ ေဖာ္ေတာ္ဦး ဘုရားကို သြားေရာက္၍ ရွိခုိးျခင္း မျပဳၾကေတာ့ေပ။)
ၾကက္ခတ္ဝိုင္း လက္ေရးမွ ေမာင္ဘုိလက္သီး သြားတေခ်ာင္း
ႏွစ္စဥ္ႏွစ္တုိင္း ေတာ္သလင္းလတြင္ ေညာင္ေရႊၿမ့ဳိ၌ ရွမ္းျပည္နယ္လံုးဆုိင္ရာ ဝိနယာဒိႏုဂၢဟ စာေတာ္ျပန္ပြဲႀကီးကို က်င္းပလ်က္ ရွိပါသည္။ မူလ ဒါယကာမွာ ႏိုင္ငံေတာ္ သမတေဟာင္း စဝ္ေရႊသိုက္ ျဖစ္သည္။ စဝ္ေရႊသုိက္သည္ အင္းစိန္ ေထာင္ထဲ၌ (ေဆးထုိး သတ္ခံရ၍ဟု ေျပာၾကသည္။) ကြယ္လြန္သြားသည့္ ေနာက္ပိုင္းတြင္လည္း က်န္ရွိေသာ ေညာင္ေ႐ႊ ရပ္မိရပ္ဖမ်ားႏွင့္ ကန္ႀကီးေက်ာင္းတိုက္ ဆရာေတာ္တုိ႔က လက္ဆင့္ကမ္း ဆက္လက္ က်င္းပခဲ့သည္။ ႏွစ္စဥ္ လာေရာက္ ေျဖဆုိသူ သံဃာေတာ္မ်ားႏွင့္ သာမေဏမ်ား ေထာင္ေက်ာ္ရွိခဲ့ရာ ယခုအခ်ိန္တြင္မူ သံုးေထာင္ေက်ာ္ေလၿပီ။ စာေတာ္ျပန္ပြဲ က်င္းပ ၿပီးေသာအခါ တပည့္ ဒါယကာ၊ ဒါယကာမ အေပါင္းတုိ႔က ဆြမ္းေလာင္းလႉပြဲႀကီးကို ၿခိမ့္ၿခိမ့္သဲ က်င္းပသည့္ ဓေလ့ထံုးစံပြဲ ရွိသည္။
လာေရာက္ၾကေသာ လူထု ပရိသတ္မ်ားကိုလည္း ထမင္းရည္ ေခ်ာင္းစီးေလာက္ေအာင္ ဧည့္ခံ ေကၽြးေမြးပါသည္။ ဟင္းလ်ာမ်ား အေနျဖင့္ တဆယ္သားခန္႔ အေလးခ်ိန္ ရွိေသာ ဝက္သားတံုးမ်ားကို လံုးခ်က္ၿပီး၊ ဟင္းရည္အေနျဖင့္ အင္းသား႐ိုးရာ ပဲလံုးေဆးခါးဟင္း၊ င႐ုတ္သီးလံုး ေမႊးေမႊးေၾကာ္ႏွင့္ ငါးမုန္႔ေျခာက္ေၾကာ္တုိ႔ ျဖစ္သည္။ ဝက္သား၏ ထံုးစံအရ (အီ) ေသာ္လည္း အင္းသားဟင္းရည္ ပဲလံုးေဆးခါးသည္ အီျခင္းကို ေခ်ဖ်က္ေပးသည္။ င႐ုတ္သီးေျခာက္ကို ေမႊးေနေအာင္ ေၾကာ္ထားေသာေၾကာင့္ စပ္ေသာ္လည္း ပါးစပ္ထဲတြင္ေမႊးေမႊးေလးႏွင့္ တမူထူးကဲသည့္ စပ္ျခင္းျဖစ္သည္။ တႀကိမ္ စားဖူး႐ံုျဖင့္ စြဲမက္ သြားေလာက္ေအာင္ လက္စြမ္းထက္ေသာ အင္းေလး႐ိုးရာ စားစရာ ျဖစ္သည္။
ေရႊက်င္ သာသနာပိုင္ ျဖစ္ေသာ စစ္ကုိင္း ေရႊဟသၤာ ဆရာေတာ္ ပ်ံလြန္ေတာ္မူေသာအခါ ေညာင္ေ႐ႊ၊ ကန္ႀကီးေက်ာင္းတုိက္ ဆရာေတာ္ ဘဒၵႏၲဝိမလသည္ ေရႊက်င္ သာသနာပိုင္အျဖစ္ ေရြးခ်ယ္ျခင္း ခံရသည္။ ရပခ (အေရွ့ပိုင္းတုိင္း စစ္ဌာနခ်ဳပ္) တိုင္းမႉး ျဖစ္ခဲ့ဖူးေသာ ဗိုလ္ေမာင္ေအးသည္ ကန္ႀကီးေက်ာင္း ဆရာေတာ္ကို ၾကည္ၫို ကိုးကြယ္သူ ျဖစ္သည္။ တုိင္းမႉးဘဝမွ ရာထူးတက္ၿပီး ဗိုလ္သန္းေရႊေအာက္ ေရာက္သြားသည့္တုိင္ ဆရာေတာ္ကို ေစာင့္ေရွာက္ ကူညီေပးရန္ ရပခ တိုင္းမႉးမ်ားကို မွာၾကားေလ့ ရွိသည္။
၁၉၉၉ ခုႏွစ္သည္ “နအဖ နိဂံုး - ကိုးေလးလံုး” စကားေၾကာင့္ နအဖ စစ္ဗိုလ္ခ်ဳပ္မ်ား ေသာက မ်ားေနေသာ ႏွစ္ျဖစ္သည္။ ေသြးေခ်ာင္းစီးမည္ဆိုေသာ နိမိတ္ေၾကာင့္ ေနအိမ္ ေခါင္မိုးမ်ားကို ေဆးအနီ သုတ္ခိုင္းသည္။ စစ္ဗိုလ္ခ်ဳပ္မ်ား ေျပးကိန္း ရွိသည္ဟူေသာ နိမိတ္ေၾကာင့္ ဗိုလ္ခ်ဳပ္မ်ားကို မေျပးေစဘဲ ျပည္သူလူထုကို ေျပးခိုင္းသည့္ အေနျဖင့္ “မာရသြန္ ၿပိဳင္ပြဲ” မ်ားက်င္းပကာ လူထုကို ေျပးခိုင္းသည္။ အဘက္ဘက္မွ အၾကပ္႐ိုက္သည့္ႏွစ္မုိ႔ ဗိုလ္ေမာင္ေအးသည္ ကန္ႀကီး ဆရာေတာ္ထံ ခ်ဥ္းကပ္ေနရသည္။
ေတာ္သလင္းလတြင္ က်င္းပမည့္ “ရွမ္းျပည္နယ္လံုးဆုိင္ရာ ဝိနယာဒိႏုဂၢဟ စာေတာ္ျပန္ပြဲႀကီး” ကို စည္စည္ကားကား က်င္းပေပးပါ့မည္ဟုလည္း ဂတိျပဳသည္။ ဆရာေတာ္ကလည္း ေရႊက်င္ သာသနာပိုင္ အျဖစ္ တာဝန္ ယူထားတာေၾကာင့္ ေျမျပန္႔မွ ေရႊက်င္ဂိုဏ္းဝင္ ဆရာေတာ္မ်ားကုိ စံုစံုလင္လင္ ဖိတ္ၾကားေပးရန္ ေတာင္းဆိုသည္။ ဗိုလ္ေမာင္ေအးကလည္း ၿပီးျပည့္စံုရမည္ဟု ေလွ်ာက္တင္ႂကြားဝါသည္။ ဤသုိ႔ျဖင့္ “ေတာ္သလင္းလ စာျပန္ပြဲ” သည္ နီးသည္ထက္ နီးလာပါေတာ့သည္။
ေက်းသီး-မုိင္းကိုင္ ခရီးစဥ္တြင္ ေခ်ာင္းေျမာင္းပစ္ခတ္ လုပ္ႀကံခံရေသာ ဗိုလ္ေမာင္ဘိုသည္ အသက္ေဘးမွ သီသီေလး လြတ္ေျမာက္လာေသာ အခ်ိန္ျဖစ္သည္။ ေၾကာက္စိတ္ မေျပေသးမီ ယခုလည္း ဗိုလ္ေမာင္ေအး၏ အမိန္႔ေၾကာင့္ ေညာင္ေ႐ႊ စာျပန္ပြဲကို ျပင္ဆင္ ေပးေနရရွာသည္။
စီမံ ခန္႔ခြဲရာတြင္လည္း ရွမ္းျပည္နယ္ ရဲမႉးႀကီးကို အခမ္းအနား ျပင္ဆင္ေရး၊ ျပည္နယ္ လဝကမႉးကို ႀကိဳဆိုေနရာ ခ်ထားေရး၊ ဒု-တိုင္းမႉးကို ဘ႑ာ ရွာေဖြေရး၊ ဗထူး တပ္နယ္မႉးကို လံုျခံဳေရး၊ ဇနီးျဖစ္သူႏွင့္ သမီးျဖစ္သူ (သခ်ၤာ တတိယႏွစ္ - ေတာင္ႀကီး တက� သိုလ္) ကို စာရင္းစစ္ေဆးေရး စသည္ျဖင့္ တာဝန္မ်ား ခြဲေဝေပးကာ ဆပ္ေကာ္မတီမ်ား ဖြဲ႔စည္းခိုင္းသည္။
ျပည္နယ္ လဝကမႉး၏ ဆပ္ေကာ္မတီ အဖြဲ႔သည္ ႀကိဳဆိုေနရာ ခ်ထားေရး တာဝန္ ယူရသျဖင့္ ႀကံ့ဖြံ႔အသင္းမွ ေတာင္ႀကီး-ရန္ကုန္ ေျပးဆြဲေနေသာ ကားမ်ားကို သံုးစြဲေလသည္။ ဒီဇယ္ဆီမ်ားကို အလြန္အမင္း ထုတ္ယူၿပီး အခ်ဳိ့ကို ေမွာင္ခုိ ထုတ္ေရာင္းစားသည္။ ကားသမားမ်ားကို ေဝစု မေပးသျဖင့္ ကားဆရာက ပညာျပေတာ့သည္။ စစ္ကုိင္း-မႏၱေလးဘက္မွ ေရႊက်င္ဂိုဏ္းဝင္ ဆရာေတာ္မ်ားကို သြားေရာက္ ႀကိဳဆုိေသာအခါ ျပႆနာ တစံုတရာ မျဖစ္ခဲ့ေသာ္လည္း စာေရးၿပီး တိုင္ၾကားရာတြင္ လက္သံေျပာင္ေသာ ပဲခူး-ၾကက္ခတ္ဝိုင္း ဆရာေတာ္ အဖြဲ႔ႏွင့္ ျပႆနာ ေပၚေတာ့သည္။
ဗိုလ္မ်က္ေစာင္း အေၾကာင္းမေ႐ြး
၁၉၉၉ ခုႏွစ္၊ ေတာ္သလင္းလဆန္း ၁၃ ရက္၊ စာျပန္ပြဲေတာ္ႀကီး ၿပီးဆံုးသည့္ေန႔ ျဖစ္သည္။ ထမင္းစား ဓမၼာ႐ံုေပၚတြင္ စစ္ယူနီေဖာင္း ဝတ္ဆင္ထားသူမ်ား အိေႁႏၵ မရဘဲ ေအာ္ဟစ္ စားေသာက္ ေနၾကေသာေၾကာင့္ လူထုပရိသတ္ မ်ားစြာမွာ စိတ္အေႏွာင့္အယွက္ ျဖစ္ေနရသည္။ အခ်ဳိ့မွာ ထမင္းပင္ မစားေသာက္ေတာ့ဘဲ ျပင္ပ ထမင္းဆိုင္မွ ထမင္း ဝယ္ယူကာ ေညာင္ေရႊ တုိဟူးသုပ္ျဖင့္ ေရေခ်ာင္းေဘးတြင္ စုေဝး စားေသာက္ ေနၾကသူမ်ားလည္း ရွိသည္။ အေၾကာင္းမွာ ဓမၼာ႐ံုေပၚရွိ ဗိုလ္ေမာင္ေအး အဖြဲ႔၊ ဗိုလ္ေမာင္ဘို အဖြဲ႔ စစ္သားမ်ားႏွင့္ ကင္းကင္း ေနလုိေသာေၾကာင့္ ျဖစ္သည္။
ထမင္းဝုိင္းမွ သမုိင္းတြင္မည့္ ျဖစ္ရပ္ႏွစ္ခု ရွိခဲ့ပါသည္။ ဗိုလ္ေမာင္ေအး အဖြဲ႔မွ ဗိုလ္မႉးခ်ဳပ္ ေက်ာ္ဆန္း (ေနာင္အခါ ျပန္ၾကားေရး ဝန္ႀကီး) ဆုိသူသည္ ညစ္ေထးေထး (ဝါက်င္က်င္) လက္ေဆးရည္ခြက္ကို အင္းေလး-ပဲလံုး ေဆးခါးဟင္းရည္ခြက္ ထင္၍ မွားေသာက္မိခဲ့ပါသည္။ ထုိျဖစ္စဥ္ကို အနီးရွိ လြိဳင္လင္ တပ္နယ္မႉး၊ ဗိုလ္မႉးခ်ဳပ္ ျပည့္စံု (ေနာင္အခါ စီးပြား-ကူးသန္း ဝန္ႀကီး) သိရွိသြား၍ မထိန္းႏိုင္ဘဲ ေအာ္ဟစ္ ရယ္ေမာ လုိက္ေသးသည္။
ကြမ္းအလြန္စားေသာ ဗိုလ္ေမာင္ဘိုသည္ ထမင္း စားၿပီးေသာအခါ အားပါးတရ လက္ေဆးရန္ အတြက္ ေရစင္သုိ႔ ေရာက္လာသည္။ လူပရိတ္သတ္ မ်ားလြန္းေသာေၾကာင့္ ေ႐ႊဝါဆပ္ျပာကို အပုိင္းပုိင္း တံုးတစ္ထားေသာေၾကာင့္ ဗိုလ္ေမာင္ဘို တေယာက္ ႏို႔မလိႈင္လံုး ထင္မွတ္ကာ ခ်က္ခ်င္း ပါးစပ္ထဲသုိ႔ ပစ္သြင္းလုိက္သည္။ လက္သုပ္ပုဝါ အသင့္ကုိင္ထားေသာ ႀကံ့ဖြတ္-ဦးဉာဏ္လင္း ေတြ႔ရွိသြား၍ ဆပ္ျပာျဖစ္ေၾကာင္း ရွင္းျပရာ ဗိုလ္ေမာင္ဘိုက “အၫွီအေဟာက္ေတြ မ်ားလြန္းေတာ့ လက္ေဆး႐ံုတင္ မကဘူး၊ ငါက အူေတြပါ ေဆးတဲ့အေနနဲ႔ ဆပ္ျပာကို မ်ဳိခ်တယ္ကြ” ဟု ေခ်ာ္လဲေရာထုိင္ စကားျဖင့္ အရွက္ေျပ ေျပာလုိက္သည္။
ဓမၼာ႐ံုႀကီးတြင္ ကန္ႀကီး ဆရာေတာ္လည္းျဖစ္ ေ႐ႊက်င္ သာသနာပုိင္လည္း ျဖစ္ေသာ ဆရာေတာ္သည္ တရားေဟာၾကား၍ ငါးပါးသီလ ေပးေနေလသည္။ ထူးျခားေနသည္မွာ ဓမၼာ႐ံု၏ မွန္စီ ေ႐ႊခ်ထားေသာ တိုင္တိုင္းတြင္ ဒါယကာေဟာင္း စဝ္ေ႐ႊသုိက္၏ ဓာတ္ပံုမ်ားကို ခ်ိတ္ဆြဲ ထားေသာေၾကာင့္ ဗိုလ္ေမာင္ေအး တေယာက္ ဘဝင္မက် ျဖစ္ေနသည္။ တရားနာၾကားၿပီး ေရစက္ခ်ၿပီးေသာ အခါ မ်က္ႏွာရမည္ အထင္ျဖင့္ ဆရာေတာ္ထံ ခ်ဥ္းကပ္ကာ မႈိရသည့္ မ်က္ႏွာျဖင့္ “ဆရာေတာ္ဘုရား ၿပီးျပည့္စံုေတာ္မူၿပီး သေဘာ က်ေတာ္မူပါရဲ့လား” ဟု ေမးျမန္း ေလွ်ာက္တင္ေတာ္မူသည္။ ဆရာေတာ္က “အစစ အရာရာတုိင္း ၿပီးျပည့္စံုေပမယ့္ ဘုန္းႀကီး ေမွ်ာ္ေနရွာတဲ့ ၾကက္ခတ္ဝိုင္း ကုိယ္ေတာ္ ေရာက္မလာတာေတာ့ စိတ္မေကာင္းဘူး” ဟု ေျဖၾကားလုိက္သည္။ လက္တဖက္မွလည္း ၾကက္ခတ္ဝိုင္း ကုိယ္ေတာ္၏ အတိုင္အေတာ ထူသည့္စာကို ဗိုလ္ေမာင္ေအးကို လွမ္းေပးလုိက္သည္။ ေမွ်ာ္လင့္ ရည္မွန္းထားခ်က္မ်ား ျဖစ္မလာ၍ ဗိုလ္ေမာင္ေအး၏ နီရဲေနေသာ မ်က္ေစာင္းသည္ အနီးရွိ ခ်စ္ဇနီးေခ်ာ ေဒၚျမျမစန္း ကုိ ေက်ာ္ကာ တုိင္းမႉး ဗိုလ္ေမာင္ဘို ထံသုိ႔ စူးစုိက္ ေရာက္ရွိ သြားေလေတာ့သည္။
ရဟတ္ယာဥ္ ပ်ံတက္ခါနီးခ်ိန္တြင္ ေမာင္ေအး၏ ေဒါသသံ၊ ႀကိမ္းေမာင္းသံတို႔သည္ ရဟတ္ယာဥ္ အသံႏွင့္အတူ ဆူညံေနသည္။ ခႏၶာကိုယ္ကို မတ္မတ္ ေကာ့ထားရေသာ တုိင္းမႉးေမာင္ဘို ၾကက္ေသေသကာ မွင္တက္စြာ နာခံေနရသည္။ ဆူပူသူက အရပ္ ကလန္ကလား၊ လက္ညိႇး တကားကားႏွင့္ ျဖစ္ၿပီး နာခံေနရသူက ေၾကာင္ေတာင္ေတာင္ မ်က္ႏွာ၊ ျပဴးက်ယ္က်ယ္ မ်က္လံုးႏွင့္မုိ႔ လြန္စြာ လုိက္ဖက္သင့္လွေသာ ျမင္ကြင္း ျဖစ္ေနသည္။
ေနာက္ဆံုးရလဒ္
ေညာင္ေ႐ႊမွ တုိင္းမႉး ေမာင္ဘို ဦးေဆာင္ေသာ ကားတန္းႀကီးသည္ မုိင္ကုန္ ဖြင့္ေမာင္းကာ ေတာင္ႀကီးသုိ႔ ခ်ီတက္ သြားေလသည္။ ရွမ္းျပည္နယ္ အစည္းအေဝး ခန္းမ႐ံုးတြင္ ကားတန္းသည္ ရပ္တန္႔လိုက္ၿပီး ဆပ္ေကာ္မတီ တာဝန္ခံမ်ား တန္းစီရပ္ ေနယူလုိက္သည္။ တုိင္းမႉးကား ဝင္လာေတာ့ အားလံုး သတိဆြဲ၊ အသက္မ႐ွဴ ရဲေလာက္ေအာင္ ၿငိမ္သက္ေနရသည္။ တန္းစီေနရာ ယူထားၾကသူမ်ားထဲတြင္ ရွမ္းျပည္နယ္ ေဘာ္လီေဘာ ဥက� ဌလည္းျဖစ္၊ လတ္တေလာ ေညာင္ေ႐ႊ စာျပန္ပြဲတြင္ ႀကိဳဆို ေနရာခ်ထားေရး ဆပ္ေကာ္မတီ တာဝန္ခံလည္း ျဖစ္ေသာ ျပည္နယ္ လ-ဝ-က မႉးသည္ အရပ္ အျမင့္ဆံုး ျဖစ္သည္။ ဗိုလ္ေမာင္ဘုိ တေယာက္ ပါးစပ္မွ အျမဳပ္တစီစီ ထြက္ေနရင္း ကားေပၚမွ ေျပးဆင္းလာကာ ျပည္နယ္ လ-ဝ-က မႉး၏ မ်က္ႏွာတည့္တည့္ကို လွမ္းထုိးလုိက္ေလသည္။ လက္သီးခ်က္သည္ ေတာ္ေတာ္ ျပင္းပံုရသည္။ ေဆာင္းထားေသာ လ-ဝ-က ဦးထုပ္ပင္ ေျမခ က်သြားရွာသည္။
ႀကံ့ဖြတ္ အတြင္းေရးမႉး ဦးဉာဏ္လင္းက ေကာက္ယူမည္ လုပ္စဥ္ “ဟို ... ေခြးမသားက ဘာလုိ႔ လွမ္းေကာက္တာလဲ။ မင္းပါ အဆစ္နာခ်င္လို႔လား” ေန႔ခင္းက ဆပ္ျပာခဲကို မလိုင္လံုး ထင္၍ ေကာက္ယူ စားမိေသာေၾကာင့္ ဆပ္ျပာ တန္ခိုးျပကာ အျမဳပ္မ်ား ထြက္လာသည္ကို ျမင္ရသူ အေပါင္းက တိုင္းမႉး ေမာင္ဘိုသည္ စိတ္ႀကီးလွ်င္ ဝက္႐ူးပ်ံေရာဂါ ထတတ္သည္ဟု ေျပာစမွတ္ တြင္သြားေလသည္။
မေမ့ႏိုင္ေသာအရာမ်ားမွာ
ၾကက္ခတ္ဝိုင္း ဆရာေတာ္၏ စာျမင္တုိင္း ဗိုလ္ေမာင္ေအးသည္ ေဒါသထြက္ကာ ပ်ံလြန္ေတာ္မူရွာၿပီ ျဖစ္ေသာ ေညာင္ေ႐ႊ ကန္ႀကီး ဆရာေတာ္ ဘဒၵႏၲဝိမလ၏ သာဓု အႏုေမာဒနာကို သတိရလ်က္ ရွိသည္။ ဒု-ဗိုလ္ခ်ဳပ္မႉးႀကီး ေမာင္ေအး၏ မ်က္ေစာင္းကို ျမင္ေယာင္မိတိုင္း ဒု-ဗိုလ္ခ်ဳပ္ႀကီး ေမာင္ဘိုသည္ ေဒါသထြက္ကာ သတိဆြဲ၊ ၿငိမ္သက္စြာ ရပ္တန္႔ေနျခင္းကို သတိရေနသည္။ ပင္စင္ ယူသြားရွာၿပီ ျဖစ္ေသာ ရွမ္းျပည္နယ္ လူဝင္မႈ ႀကီးၾကပ္ေရး (လ-ဝ-က) မႉးသည္ ေဟာင္းေလာင္း ျဖစ္ေနေသာ သြားႏွင့္ ဒီဇယ္ ပီပါမ်ားကို ျမင္ေယာင္မိတိုင္း ကရင္၊ မြန္၊ တနသၤာရီေဒသ စစ္တုိင္းမႉးႀကီး ေမာင္ဘို ကုိ က်ိန္ဆဲ ေနတတ္ေလသတည္း။
မင္းလြင္ (ရွမ္းျပည္)